Saimaa Brewing Company 25 vuotta!

25-vuotisjuhlavuottaan viettävä Saimaa Brewing Company, aiemmin Saimaan Juomatehdas, sai alkunsa vuonna 1995, kun ravintoloitsija Pertti Oksa päätti hankkia oluenkeittolaitteiston ja perusti panimon Pub Naapuriin Mikkeliin. Silloin hullulta kuulostaneesta ideasta on kehittynyt yksi Suomen suurimmista ja vanhimmista yhä toiminnassa olevista pienpanimoista.

Panimon keittokapasiteetti on kasvanut ensimmäisestä 200 litran keittoastiasta jo 1,8 miljoonan litran vuosituotantoon ja tuotantoprosessissa on siirrytty laadunvalvontaan omassa laboratoriossa. Alkuperäinen laitteisto on nykyisellään tuotekehityskäytössä Helsingin Panimoravintola Bruuverissa.

Yhtiön panimopäällikkö Jenni Kehusmaan mukaan Saimaa Brewing Company panostaa jatkossakin raaka-aineiden ja tuotteiden laatuun, mutta ankarasti kilpaillulla markkinoilla erottuminen ja trendien ennakointi on elintärkeää.

– Yhtenä trendeistä jo vuosia lisääntynyt alkoholittomien ja vain vähän alkoholia sisältävien oluiden kulutus kasvaa edelleen. Panimot ovat tehneet hyvää työtä alkoholittomien oluiden kehityksen kanssa, ja alkoholittomuuden makua on saatu karsittua. Myös Saimaa on vastannut tähän kysyntään, tuoreimpina esimerkkeinä metalliyhtye Mokoman kanssa alkuvuodesta lanseeraamamme alkoholiton ruis-IPA sekä uusi alkoholiton Brewer’s Special Evergreen Lager -olut, Kehusmaa kertoo.

Limonadit uusin aluevaltaus

Juhlavuoden kunniaksi Saimaa on tehnyt uuden aluevaltauksen vastikään kauppoihin tulleiden craft-limonadien puolelle.

– Tämä on luontainen jatkumo siidereillemme ja alkoholittomille tuotteillemme. Pyrimme erottumaan Kooky’s Sodapops -limonadien valmistuksessa käytetyillä aidoilla mehuilla ja käyttämällä ainoastaan oikeaa sokeria makeutusaineena, Kehusmaa sanoo.

Erilaisia hedelmäisiä makupareja sisältävät limonadit kehitteli panimon tuotekehityksestä vastaava Kasper Villa. Hänen mukaansa reseptipankkiin kerääntyy jatkuvasti erilaisia tuotteita odottamaan julkaisuaan.

– Kuuntelemme kuluttajien toiveita ja reagoimme niihin. Joskus tuotekehitys voi lähteä liikkeelle myös uusista mielenkiintoisista raaka-aineista. Yhtenä esimerkkinä kehitteillä olevat suomalaiset humalalajikkeet, jotka voivat onnistuessaan synnyttää uusia, täysin kotimaisia oluttrendejä, Villa kertoo.

Panimon suosituimmista tuotteista esimerkiksi California IPA ja Saimaa IPA vastaavat kuluttajien viime vuosina voimakkaasti suosimien IPA-oluiden kysyntään. Maailmalla trendanneet olutcocktailit eivät puolestaneet sopineet suomalaisten makuhermoille, ja Saimaa Brewing Company luopuikin niiden valmistuksesta.

Laadun perustana raaka-aineet ja laboratorio-olosuhteet

Käsityöläispanimon laadun perustana ovat jatkossakin lähialueiden ohra ja Mikkelin alueen erinomainen vesi. Kehusmaan mukaan Saimaan veden laatu ja sen sisältämien suolojen pitoisuudet pääsevät oikeuksiinsa etenkin pilsner- ja lager-oluiden kohdalla.

– Tuotteiden laatu on elintärkeää pienpanimoiden pitkäaikaiselle menestykselle. Siihen kuuluvat niin laadukkaat raaka-aineet kuin laadukas tekeminen. Huolehtimalla hyvästä hygieniasta läpi eri tuotantovaiheiden voimme varmistua tuotteiden mikrobiologisesta laadusta. Verrattain suurena pienpanimona meillä on käytössämme oma laboratorio, jossa voimme valvoa tuotteidemme tasalaatuisuutta tarkasti, Kehusmaa kertoo.

Saimaa Brewing Company on aina pyrkinyt toimimaan pienpanimoalan vastuullisena edelläkävijänä.

– Siirryimme vuonna 2016 maailman ensimmäisenä panimona EKOenergia-sertifioituun sähköön, ja vuonna 2017 otimme kokonaisuudessaan käyttöön panimomme läheisyyteen valmistuneen aurinkovoimalan tuottaman sähkön. Olemme vieneet oluen raaka-aineiden jäljitettävyyden uudelle tasolle ainutlaatuisen viljelijäyhteistyön avulla, ja toimme myös Suomen ensimmäisenä pienpanimona markkinoille alkoholittoman oluen. Aiomme kehittää vastuullisia toimintatapojamme eteenpäin yhtä rohkeasti myös jatkossa, Kehusmaa kertoo.